Howard Philips Lovecraft - PRÍPAD CHARLESA DEXTERA WARDA

 

Orig.: The Case of Charles Dexter Ward

Vyd.: Formát, 2001

Preklad: Ľubomír Groch

Počet strán: 162

Cena: 180,-

 

 

Takmer desať rokov som čakal na tento krátky román od veľmajstra temnoty, pred ktorého dielom sa klaňajú všetky dnešné hororové špičky, vrátane Kinga, Blocha, Lumleyho, či Barkera. H.P.Lovecraft, venujúci sa takmer výlučne poviedkovej tvorbe, ich napísal vlastne iba tri. Snové putovanie k neznámemu KadathuHory šialenstva sme mali možnosť prečítať si už dávnejšie v zošitovej rade českého vydavateľstva Zlatý Kůň, no posledný vyšiel len pred nedávnom, zato rovno v slovenčine. Vydavateľstvo Formát vyrazilo do protiútoku už v roku 1997 vydaním autorovej legendárnej eseje Nadprirodzená hrôza v literatúre, ale skvost, ktorý nám ponúkli teraz, predchádzajúci počin niekoľkonásobne prevyšuje.

 

Prípad Charlesa Dextera Warda bol pôvodne napísaný v rokoch 1927-1928, no po prvý raz publikovaný až po autorovej smrti v roku 1941. Ide pravdepodobne o Lovecraftovo najdlhšie kompaktné dielo. Z príbehu dýcha – ako napokon zo všetkých jeho diel – atmosféra začiatku tohto storočia a dej sa odohráva znova na východnom americkom pobreží, neďaleko Bostonu, v autorovom rodnom meste Providence. Dielo má množstvo autobiografických prvkov, počnúc vernými opismi architektúry mesta i jeho malebného okolia a chorľavým, pochudnutým a svetloplachým hlavným hrdinom končiac. Stavbou pripomína väčšinu Lovecraftových poviedok. Skutočnosti sa pomaly a premyslene vrstvia, všetko je podávané opisnou formou, nerušenou zbytočnými dialógmi, či lacnou akciou. Širší priestor akurát dovolil autorovi zaradiť navyše množstvo citátov zo „zakázaných“ kníh, tajných zápiskov čarodejníkov a alchymistov, či čudesných novinových článkov, a ešte precíznejšie sa pohrať s podrobnosťami a okolnosťami deja. Pekelné hrôzy sú vo väčšine prípadov iba načrtnuté, autor podľa osvedčenej metódy odkrýva iba nevyhnutné, aby namiesto plytvania potokmi  krvi pracovala čitateľova logika a fantázia. Väčšinu súvislostí si samozrejme dostatočne skoro domyslíte, hlavne ak Lovecrafta už poznáte, a viete čo od neho v závere môžete čakať.  No to nič neberie na pútavosti príbehu a hlavne autorovej geniálnej schopnosti vyvolávať pocity  tajomna a skutočnej „vesmírnej“ hrôzy, ako ju sám nazval.

 

Charles Ward je hĺbavý mladík, ktorý medzi svojimi predkami náhodne naďabí na Salemského čarodejníka Josepha Curwena, ktorý v 17-stom storočí unikol inkvizítorom a v Providence si založil rodinu. Neškodný genealogický záujem sa postupne mení na posadnutosť. Pátranie po tajomnom predkovi dovedie Charlesa k štúdiu okultných vied, vykonaniu niekoľkých nerozvážnych činov a napokon až k šialenstvu. Alebo aspoň tak sa nám to Lovecraft snaží nahovoriť...

Príbeh je samozrejme prepojený s Lovecraftovým mýtom Cthulhu, a nájdu sa tu i odkazy na iné poviedky, alebo ich postavy (napr. Randolpha Cartera zo Snového putovania). Je však zbytočné ho hlbšie rozoberať. Nie je príliš košatý, (je naopak vražedne priamočiary), takže by som vám mohol nechtiac dopredu prezradiť niečo podstatné.

 

Čo je veľmi zaujímavé, hoci som odkojený na českej zošitovej rade, v slovenčine sa mi Lovecraft čítal rovnako veľmi dobre. Náš rodný jazyk je možno o čosi menej hravejšíPratchettovky si v slovenčine neviem ani predstaviť, zato na opisy temných a pochmúrnych vecí sa hodí skutočne skvele. A spôsob, akým prekladateľ v citáciách prastarých kníh šikovne použil akúsi archaickú bernlákovčinu si zaslúži skutočnú pochvalu. Trochu nešťastný snáď bol font písma použitý na tieto state – musíte ho fakt lúštiť a dosť z toho bolia oči – ale zámer rovnako oceňujem.  Ďalšie bodíky navyše si zaslúžia poznámky prekladateľa k mnohým geografickým, menným a cudzoslovným výrazom, ktoré nadmerne sčítaný a vzdelaný Lovecraft používal, i doslov Petra Uličného. Maxonov obal chváliť ani netreba, ten sa chváli sám.

 

Napokon sa dá dodať len jedno – teším sa na ďalšiu hororovú klasiku od vydavateľstva Formát. Dúfam, že ma znova pozitívne prekvapia.

 

Dušan „DukeFabian

 

 

(Časopis Fantázia 21, 2002)